Training ‘Bevordering Ouderbetrokkenheid’

Trainingsopzet

  • Intake met schoolleiding,
  • Intake met team,
  • Ouderavond,
  • training met “werkgroep”,
  • Evaluatie,
  • Nazorg.

Intake met schoolleiding

  • De hulpvraag helder krijgen,
  • De behoefte van de schoolleiding en het team bepalen,

– welk thema m.b.t. ouderbetrokkenheid wil de schoolleiding aan bod laten komen?

  • Tijdpad bepalen,
  • Visie van de school over ouderbetrokkenheid,
  • De school heeft altijd de regie,
  • Het belang van ouderbetrokkenheid,
  • Het belang van feedback, sociocratische gespreksvoering en gelijkwaardige communicatie,
  • Het visiestuk ouderbetrokkenheid.

Intake met team

  • de hulpvraag helder krijgen,
  • De behoefte van het team bepalen,

– welk thema m.b.t. ouderbetrokkenheid wil het team aan bod laten komen?

  • Het belang van ouderbetrokkenheid,
  • Het belang van feedback, sociocratische gespreksvoering en gelijkwaardige communicatie,
  • Visie over ouderbetrokkenheid,
  • Door middel van vragen en een gesprek een woordspin of mindmap maken over “Ouderbetrokkenheid”,
  • De ouderavond voorbereiden.

Ouderavond

  • Over deze voorbereiding moet eerst goed worden gecommuniceerd met schoolleiding, team, ouders en mij.
  • Deze avond wordt verder voorbereid door een “stuurgroep” van school, ouders van de MR en mij. Het is volgens mij van groot belang alle geledingen binnen school te betrekken bij de voorbereiding
  • Op de avond wordt voorlichting gegeven.

Evaluatie

  • Feedback, wat ging goed, wat is voor verbetering vatbaar,
  • Koppeling naar de toekomst;

-Hoe ga jij het geleerde toepassen?

-Hoe borg jij jouw opgedane kennis en vaardigheden?

-Hoe help jij bij de opbouw van “het visiestuk Ouderbetrokkenheid”?

  • Evaluatie van deze training.

Nazorg

  • Hulp bij het beheren en bewaken van “Het Visiestuk Ouderbetrokkenheid”,
  • Periodieke visitatie,
  • Vraagbaak

Geïnteresseerd of vragen? Vul dan onderstaand formulier in. Ik neem zo spoedig mogelijk contact met u op.

3 + 11 =